יום חמישי, 5 בינואר 2012

הסמארטפון שלי ואני, יצאנו לדרך...


מדי שנה, אני יוצאת לסיור עם קבוצת לומדים ועם המורה לחינוך סביבתי, לגבעת התיתורה – שדה בור, שנמצא מול בית הספר, במטרה להכיר את מגוון מיני הצומח. באופן זה בכל עונה אנו מכירים מגוון של צמחים ממשפחות, ממינים ומסוגים שונים. בכל יציאה אנו מצטיידים במצלמות, מגדירי צמחים שונים עבי כרס, זכוכיות מגדלת ודפים לתעד את הממצאים בכל עונה.
מאז שרכשתי טלפון נייד מסוג סמארטפון אני מבקשת מהלומדים לא לסחוב עימם דבר, הכל יש במכשיר. הלומדים שיש בהישג ידם מכשיר נייד מסוג סמארטפון מביאים אותו עימם לסיור בגבעה.

בפעם הראשונה, הלומדים לא הבינו איך אני אומרת להם לא לקחת דבר עימם מלבד טלפון נייד. הם לא הצליחו להבין איך יכול מכשיר דיגיטאלי אחד קטן להחליף את כל הציוד שהיינו לוקחים עימנו לסיור ?

אז להלן התשובה:
את מגדרי הצמחים השונים והעבים מחליפה אפליקציה שביקשתי מהלומדים להוריד למכשירים הניידים שלהם. האפליקציה נקראת "פרחי ארץ ישראל" ופיתחה אותה "מיכל שמש". באמצעות האפליקציה הלומדים יכולים לחפש מידע על הפרחים שהם רואים בגבעה בעזרת בחירת צבע הפרח או אזור בית הגידול בארץ. בחיפוש שנעשה מתקבלות המון תמונות והלומד בוחר את התמונה שמתאימה לפרח הנראה בשטח (התאמה). בלחיצת כפתור הלומד בוחר בתמונה המתאימה לצמח שהוא רואה מול עיניו בסיור, ובלחיצה על תמונת הפרח מיד הלומד מקבל מידע מדעי נוסף על הפרח מתוך אתר "צמח השדה". המכשיר הנייד תומך באינטרנט ועל כל צמח ניתן לחפש מידע מעבר לניתן באפליקציה.

את המצלמה הדיגיטאלית, שהייתי דואגת להביא מהבית לכל סיור,  מחליפה המצלמה הקבועה בטלפון הנייד. המצלמה פשוטה לתפעול, בעלת רזולוציה גבוהה ובעזרתה ניתן בקלות לתעד את האובייקט הנראה. לאחר מכן ניתן לשלוח את הממצאים שצילמנו בהודעת טקסט או מייל לחבר, לאתר בית ספר או לכל אחד שחפץ במידע.

את הזכוכית המגדלת מחליפה אפליקצית זכוכית המגדלת שרגע שמקרבים את הטלפון לאובייקט הוא מצלם אותו בהגדלה ומציג את התמונה באופן איכותי. כך שגם בזכוכית המגדלת כבר אין צורך....

פיתוח המכשיר הדיגיטאלי, הסמארטפון , יכול לתרום רבות להוראה. בקורס "שילוב הדמיות ומשחקים מתוקשבים בהוראה" הציגה המרצה, פרופ' מיקי רונן, שני מחוללים המשלבים את הטלפון הנייד בהוראה:
האחד, מחולל בו המורה יכול לתכנן וליצור משחק סלולר לימודי, עם QR בכל נושא. במשחק  שאלות מתגלות בטלפון הנייד רק כאשר הלומד סורק קוד בעזרת מצלמת הטלפון , זאת לאחר הורדת אפליקציה מיוחדת לטלפון, כלומר חייבים חיבור אינטרנטי , את התשובות הלומד יכול לשלוח בהודעת טקסט חזרה למורה. להלן כתובת הכניסה למחולל http://www.classtools.net/QR/create.php
השני נקרא  SMS-HIT, זהו מחולל שפיתחו במרכז הטכנולוגי בחולון, המאפשר למורה להכניס אליו שאלה עליה כל לומדי הכיתה יכולים לענות בעזרת שליחת הודעת טקסט מהטלפון הנייד. כל התשובות מתקבלות תוך כמה רגעים על מסך המחשב והמורה יכול לעקבות התשובות לאתר ידע קודם בכל נושא ולנהל שיח עליו בכיתה.

במדינת ישראל השימוש בסמארטפונים כסביבות למידה הוראה והערכה עדיין לא מפותח, אך במדינות אחרות בעולם כבר מזמן גילו את הפונטציאל האדיר של מכשירים אלו לצורכי הוראה ולמידה.
כך למשל, במדינת אוהיו שבארה"ב. באתר מס"ע ישנו דיווח של טוני בייטס שמציג פרוייקט שמטרתו לקרב את עולם הלימודים אל עולמם האישי של הלומדים. 
על הפרוייקט וקישורים נוספים לשילוב סמארטפון בהוראת המתמטיקה תוכלו לקרוא בקישור הבא:

לסיכום, הטלפון הנייד הינו אמצעי טכנולוגי אליו הלומדים מאוד מתחברים,הוא חלק מעולמם האישי ואי אפשר לא לשלב אותו כחלק מהלמידה שלהם. בכדי לרתום את הלומדים ללמידה וכדי לגרום להם להנאה מהלמידה מומלץ לשלב מכשיר מסוג סמארטפון בהוראה. חברתי ללימודים, אורנית פרידמן, כתבה בבלוג שלה על שילוב הסמארטפון בשיעור תנ"ך, בארה"ב משלבים את המכשיר בשיעורי מתמטיקה (ראו מאמר באתר מס"ע), ואני הצעתי דוגמה לשילוב המכשיר בשיעור מדעים. המכשיר הדיגיטאלי יכול לשרת את כל אוכלוסיית המורים בגיוון דרכי ההוראה, הלמידה והערכה, הכל תלוי רק במורה..........

2 תגובות:

אורלי אמר/ה...

מיכל שלום,
שמי אורלי ואני סטודנטית ללימודי תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך. במסגרת קורס תקשוב ולמידה התבקשתי ע"י ד"ר גילה קורץ לבקר באחד הבלוגים ולהגיב.
לאחר ביקור במס' בלוגים שונים, החלטתי להגיב בבלוג שלך שבו הנושא מאוד מתחבר אליי.
אני פריקית של קידמת הטכנולוגיה הממוחשבת ונוהגת לעשות שימוש מירבי בסמארטפון.
הוקסמתי לקרוא על השימוש בסמארטפון במהלך שיעור מדעים על כל יכולותיו. חידשת לי אפליקציות שלא ידעתי על קיומן קודם לכן ואני כבר רצה להוריד אותן למכשירי.
אציין שעל מנת לבצע שיעור כדוגמת השיעור שהצגת לכל התלמידים צריך להיות מכשיר סמארטפון- דבר שאינו מובן מאליו כיום כאשר המחירים של המכשירים גבוהים מאוד.
מאחלת לך בהצלחה בהמשך ושבוע טוב.

מיכל כפיר הורביץ אמר/ה...

אורלי שלום,
שמחתי לקרוא את תגובתך.
אני מסכימה עמך ששיעור בו סמארטפון הוא חלק מסביבת למידה בעייתי מההיבט הכלכלי.
בחינוך היסודי בישראל זה עדיין לא אפשרי, מבחינה כלכלית לא כל לומד יכול להרשות לעצמו לרכוש מכשיר, מה גם שבהרבה בתי ספר חל איסור על הבאת מכשיר נייד מחשש לגנבות.
בתיכונים המצב שונה, חברותי ללימודים שמלמדות בתיכון מספרות שכמעט ואין לומד ללא סמארטפון, ואף שיתפו אותי בכמה שיעורים ששילבו עם המכשיר - קריאה מאפליקציית ספר תנ"ך מלא...
הלוואי ונהיה כמו בסינגפור שם כל תלמיד מצטייד באייפד.
בהצלחה בלימודיך
מיכל