יום שני, 23 בינואר 2012

ספר, זה כל הסיפור!!!

לפני כשנה הוזמנתי לפגישה בהוצאת הספרים "רכס". בפגישה נכח מנכ"ל רכס ויועצת מדעית בתחום המדעים, שאני באופן אישי מאוד מעריכה, ד"ר מיקי דביר. בפגישה הוצעה לי הצעה מעניינת: לכתוב ספר שאלות בתחום המדע והטכנולוגיה לתלמידי שכבת ה', שיהווה חזרה למבחן המיצ"ב. על השאלות להיות יצירתיות, מעניינות, לא שיגרתיות, וכאשר הלומדים יענו עליהן, הם יפתחו מיומנויות חשיבה שונות.
חשבתי לא מעט על ההצעה להצטרף לצוות הכתיבה של רכס, החלטתי שיש לי הזדמנות לנסות משהו חדש שטרם התנסתי בו, סוג של אתגר, והסכמתי להצעה. גם לד"ר גילה קורץ יש חלק בהסכמתי לכתיבת הספר, במהלך הקורס "תקשוב ולמידה" אותו היא לימדה, היא סיפרה לנו לא מעט על עריכת הספר שלה ושל פרופ' דוד חן, ועל כתיבת מאמרים בו, עוד היא סיפרה כמה עבודה כרוכה סביב עניין זה וכמה אתגר וסיפוק יש בכך.
עם קבלת ההחלטה להצטרף לצוות הכותבים ברכס, אחת השאלות שמיד שאלתי בפגישה עם יחידת ההפקה והיועצת המדעית הינה: באיזה פורמט יופץ הספר ללומדים– דיגיטאלי או ספרותי. לא מעט ניסיתי לשכנע את הגורמים הקשורים בהפקה בחברת רכס שיש פלוס אדיר לשימוש בפורמט דיגיטאלי, רציתי להוסיף שאלות לספר הנשענות על תופעות טבע שלומדים יוכלו לצפות בהם בעזרת קישור לסרטוני יו טיוב או לכל אתר אחר, אך התשובה היתה שלילית. להערכתי, בארץ עדין חוששים בהוצאות הספרים מפרסום ספרים דיגיטאליים, בעוד שבארצות שונות בעולם זה חלק משגרת הלימודים ואפרט בעניין בהמשך.
הספר שהתבקשתי לכתוב הוא אינו עוד ספר לימוד או אסופת מאמרים/ טקסטים אלא ספר שמטרתו לחזור עם הלומדים למבחן המיצ"ב. מבחן המיצ"ב במדעים מסכם נושאים הנלמדים במדעים במשך שלוש שנים ומדובר במידע רב שעל הלומדים להבין וליישם.  לכן עבודת הכתיבה הינה משימה רצינית, עליך להיות יצירתי, אותנטי, לחדש, לעניין את הלומדים ולהתחבר לעולמם, לא רציתי לגרום להם להשתעמם בקריאת השאלות, אלא לתת להם זיק שיגרום לחשיבה וחיפוש, גילוי התשובה. לא ויתרתי והחלטתי לשלב בספר סרטוני יו טיוב למרות שהוא יודפס ללומדים בגרסת נייר. שביקשתי אישור מההפקה הם אמרו שפשוט צריך לכתוב בספר את כתובת הסרטון וכך זה יודפס. הם בדקו גם את עניין זכויות היוצרים ונתנו לי תשובה חיובית להמשך הכתיבה. התיישבתי לכתוב, למעשה לא ממש התיישבתי. ניצלתי כל רגע פנוי בחיי היום יום שלי לקשר תופעות מדעיות לחשיבה על שאלה וכך יש שאלות שנכתבו בפארק השעשועים, בדרך לחופשה באילת, בבילוי בברכה, בסיור עם תלמידים לגבעה הסמוכה לביתנו וכדומה. הספר מחולק לחמישה פרקים, לפי נושאי המיצ"ב, בסיום כל פרק שלחתי אותו במייל ליועצת המדעים של רכס והיא בדקה את תוקף השאלות מדעים והחזירה תיקונים ובמקביל נשלח כל פרק ליועצת הלשונית ולגרפיקאית והכל חוזר אלי. בתחילת התהליך התפלאתי איך הכל נעשה במייל ללא פגישה עם אף גורם, אך מהר מאוד הבנתי שזה הרבה יותר נוח וחוסר המון זמן. במקביל ערכתי גם את הספר למורה הכולל תשובות מדעיות לכל שאלה, זאת מאחר שהמון מורים למדעים אינם מורים מקצועיים ועל מנת שגם אלו ילמדו את הנושאים באופן מקצועי יש למקד אותם כמה שאפשר.
לאחר כתיבה, הגהה ועריכה בערך כשנה הסתיימה הכתיבה. שכתבתי מילות פתיחה לספר המורה הרגשתי תחושת החמצה. נכון שהצלחתי להכניס שאלות התלויות בצפייה בסרטוני יו טיוב אך הם כתובים בתוך ספר, ספר עשוי דפים מנייר, לא הרגשתי שזה מספיק. במהלך אותו שבוע, במסגרת לימודיי הכרתי על ידי פרופ' מיקי רונן מחולל המאפשר להעביר מידע באמצעות קוד QR  בקורס " שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים". באמצעות אפליקציה שניתנת להורדה במכשיר הטלפון החכם, הלומדים יכולים לצפות במידע שאליהם המורה מכוון אותם וללמוד באמצעותו. ביום לאחר לימודי, מיד יצרתי קשר עם מחלקת ההפקה ברכס ובדקתי את האפשרות לבצע תוספת של קוד QR  לצד סרטוני היו טיוב בעקבותיהם נכתבו שאלות. כך הלומדים יוכלו לצפות בסרטונים באופן דיגיטאלי במכשיר הסמארטפון (אם קיים ברשותם, ברשות הוריהם או ברשות מורתם) במהרה ולאחר מכן יכתבו תשובותיהם בספר. בחברת הוצאת הספרים התלהבו מהרעיון, זו הפעם הראשונה שהם מוציאים ספר עם קוד דיגיטאלי שחושף את הלומד למידע. ואכן ימים ספורים לפני הוצאת הספר לבית הדפוס הכניסו קוד QR  לכל השאלות בהן מצורף סרטון יו טיוב.
 בימים אלו הספר משווק ומופץ ואני מאוד מתרגשת, כשהעותק הראשון הגיע אלי השבוע הייתי בעננים, ממש גאה בעצמי על כוח הרצון והצלחתי למשימה. כעת מחכה לתגובות המורים בשטח על איכותו וידידותו ללומד ולמורה. לצערי, בשל תפקידי במשרד החינוך, מדריכה, איני יכולה להיחשף בספר בשמי האמיתי. אני מניחה שכל מי שמכיר אותי באופן אישי ידע שאני היא זו שמסתתרת מאחורי כתיבת הספר.
בעוד אני כותבת שורות אלו, כותבת חברתי ללימודים, אורנית פרידמן, פוסט שמתאר פיתוח חדשני מבית אפל למטרות חינוך באמצעות מכשיר האייפד. אורנית תיארה בפוסט שכתבה את שתי אפליקציות החדשות Ibook שפיתחו באפל ואותן ניתן בקלות להוריד למכשיר האייפד: האחת, בעזרתה יוכלו תלמידים לרכוש ספרי לימוד דיגיטליים, צבעוניים ואינטראקטיביים הכוללים גלריית תמונות, סרטוני וידאו, אנימציות, אובייקטים תלת מימד ומבחנים אינטראקטיביים. הלומד יוכל לדפדף בין הדפים ולקרוא בהנאה את הכתוב לאורך הספר או לרוחבו, להגדיל את העמוד או להקטינו ובלחיצת כפתור להוסיף הערות. והשנייה, אפליקציה לכתיבת ספרים ומכירתם ישירות דרך האפליקציה iBooks Author . האפליקציה תאפשר לכתוב  ולעצב ספרים אינטראקטיביים ועשירים במדיה. על הפיתוחים הללו ניתן לקרוא בכתבה הבאה מתוך עיתון כלכליסט:  http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3559349,00.html
שני חידושים אלו בהחלט יכולים לשדרג את מערכת החינוך בארץ ובעולם ואת כל תהליך כתיבת הספר שתיארתי כאן לפני. הספרים שיפתחו באמצעות אפיקציות אלו יהיו הרבה יותר מעניינים, ייחודיים, אינטרקטיבים ועשירים. אני בטוחה שייקח זמן עד שבארץ יחלחל פיתוח זה לבתי הספר, אך אחרי כתיבת ספר בגרסת נייר, אני אשמח להתנסות בפיתוח ספר אינטראקטיבי ומרתק ללומדים. מקווה אני שילדיי ילמדו באמצעות ספרים מסוג זה, ובמקום לסחוב כל בוקר תיק עמוס על הגב, הם יאחזו בתיק צד ובו אייפד בלבד,
ימים יגידו...

תגובה 1:

רונית מלכה אמר/ה...

מיכלי,התרגשתי מאד מההישג המכובד והאיכותי.מייחלת לרגע שבני,שוחר המדעים,אכן ילמד ויתנסה בעולם הדיגיטלי חסר הגבולות והעשיר במעוף ויצירתיות.כפי שאמרת,ימים יעידו ולנו נותר רק להתפלל ולקוות.אוהבת וגאה בך-רוניתי.