מי מכיר את הפייסבוק אנחנו כבר יודעים... (ראה פוסט קודם)
אבל כמה זמן נמצאים הילדים בפייסבוק/במחשב מול המסך, זה כבר משהו אחר.
השבוע קיבלתי פרסום בדואר שקורא לבני נוער- להוציא את החברים מהפייסבוק ולבלות איתם בטבע!!!
מה אומר פרסום זה, הסתכלתי על הכותרת שוב ושוב ושאלתי את עצמי את השאלה: באם בני נוער מבלים, נפגשים אחד עם השני לא דרך מסך המחשב???
ידוע שכיום בעיצומה של מהפכה טכנולוגית במאה ה21 בני הנוער מבלים מול מסך המחשב בבית זמן רב, בממוצע חמש שעות (לפי סקרים). כמה זמן מתוך זה הם ברשתות חברתיות כותבים אחד לשני? האם התקשורת הדיגיטאלית היא אחת מהעיסוקים העיקריים של בני הנוער בשעות הפנאי?
זוהי שאלה שצריך לבדוק ולחקור. האם במאה ה21 שלכל בני הנוער יש מחשב בחדר, הכישורים החברתיים שלו אינם נפגעים? האם בעוד כמה שנים נצטרך לעודד תלמידים לצאת החוצה לפגוש חברים ולשחק עם כדור כמו פעם?
לדעתי, אין תשובה חד משמעית לשאלות אלו. יש לקחת בחשבון שהן חלק מהמציאות.
יכול להיות שהמפגש "החברתי" במהלך הבוקר בביה"ס מספיק לבני הנוער, שכן בחלק זה של היום ברוב בתי הספר הם לא ממש משתמשים במחשבים/ ברשתות חברתיות לצורך למידה ואולי יש להם חוסר טכנולוגי. עלינו לזכור שבני הנוער נמצאים בין 6-8 שעות לפחות בבית הספר מבלי לגעת בכלי טכנולוגי שבימינו הוא כל עולמם.
יכול להיות שאם המורים ישלבו יותר למידה דיגיטאלית- מעניינת, מסקרנת בשילוב מחשבים/ רשת חברתית בני נוער לא ירגישו בחוסר ויפנו את שעות הפנאי לעיסוק אחר. יכול להיות שאם המורים יציבו אתגרים לימודים דרך הרשת החברתית הלומדים יהיו עסוקים בפתירת אתגרים אלו ברשת החברתית ולא רק בשיחות חולין.
לסיכום, מערכת החינוך צריכה להתאים עצמה לצרכי לומדיה בעיקר בשכבות הבוגרות. ברור לי שזה ענין של זמן ותקציב. בינתיים אני חושבת שיש צורך לשוחח עם תלמידים על חשיבות מפגשים חברתים בשעות הפנאי מעבר למסך המחשב. ומילה נוספת להורים של בני הנוער - שימו לב לילדיכם ואל תפחדו "להוציא" אותם מהמסכים(למרות הקושי...).
אבל כמה זמן נמצאים הילדים בפייסבוק/במחשב מול המסך, זה כבר משהו אחר.
השבוע קיבלתי פרסום בדואר שקורא לבני נוער- להוציא את החברים מהפייסבוק ולבלות איתם בטבע!!!
מה אומר פרסום זה, הסתכלתי על הכותרת שוב ושוב ושאלתי את עצמי את השאלה: באם בני נוער מבלים, נפגשים אחד עם השני לא דרך מסך המחשב???
ידוע שכיום בעיצומה של מהפכה טכנולוגית במאה ה21 בני הנוער מבלים מול מסך המחשב בבית זמן רב, בממוצע חמש שעות (לפי סקרים). כמה זמן מתוך זה הם ברשתות חברתיות כותבים אחד לשני? האם התקשורת הדיגיטאלית היא אחת מהעיסוקים העיקריים של בני הנוער בשעות הפנאי?
זוהי שאלה שצריך לבדוק ולחקור. האם במאה ה21 שלכל בני הנוער יש מחשב בחדר, הכישורים החברתיים שלו אינם נפגעים? האם בעוד כמה שנים נצטרך לעודד תלמידים לצאת החוצה לפגוש חברים ולשחק עם כדור כמו פעם?
לדעתי, אין תשובה חד משמעית לשאלות אלו. יש לקחת בחשבון שהן חלק מהמציאות.
יכול להיות שהמפגש "החברתי" במהלך הבוקר בביה"ס מספיק לבני הנוער, שכן בחלק זה של היום ברוב בתי הספר הם לא ממש משתמשים במחשבים/ ברשתות חברתיות לצורך למידה ואולי יש להם חוסר טכנולוגי. עלינו לזכור שבני הנוער נמצאים בין 6-8 שעות לפחות בבית הספר מבלי לגעת בכלי טכנולוגי שבימינו הוא כל עולמם.
יכול להיות שאם המורים ישלבו יותר למידה דיגיטאלית- מעניינת, מסקרנת בשילוב מחשבים/ רשת חברתית בני נוער לא ירגישו בחוסר ויפנו את שעות הפנאי לעיסוק אחר. יכול להיות שאם המורים יציבו אתגרים לימודים דרך הרשת החברתית הלומדים יהיו עסוקים בפתירת אתגרים אלו ברשת החברתית ולא רק בשיחות חולין.
לסיכום, מערכת החינוך צריכה להתאים עצמה לצרכי לומדיה בעיקר בשכבות הבוגרות. ברור לי שזה ענין של זמן ותקציב. בינתיים אני חושבת שיש צורך לשוחח עם תלמידים על חשיבות מפגשים חברתים בשעות הפנאי מעבר למסך המחשב. ומילה נוספת להורים של בני הנוער - שימו לב לילדיכם ואל תפחדו "להוציא" אותם מהמסכים(למרות הקושי...).
תגובה 1:
שלום
שמי דינה קרמונה ואני עוזרת הוראה של ד"ר גילה קורץ.
זהו ניסיון לבדוק האם ניתן להגיב לרשומות שלך.
בברכה
דינה
הוסף רשומת תגובה