יום שני, 2 במאי 2011

טכנולוגיה במיטבה???

לפני כמה שבועות נכחתי בשיעור בנושא מעניין מאוד הקשור להוראה.
אורך השיעור היה כשעתיים וחצי ובמהלכו המרצה השתמש במצגת שהוא הקרין במסך שהוצב בפני המשתתפים בשיעור.
במהלך כל השיעור המרצה הקריא את המצגת שהוצגה מילה במילה ובנסיונו להסביר את הכתוב במצגת השתמש באותן המילים בסדר ההפוך.


השיעור עבר לאיטו, התלמידים חשו שיעמום רב וכתוצאה מכך עסקו בעיסוקים רבים אחרים ולא היו קשובים לשיעור. הרעש בשיעור הלך וגבר והמרצה הרבה להתעצבן על אי שקט.
למידה- לא נראה לי שהיתה שם.


האם זה שימוש מיטבי בטכנולוגיה?
הרי המורה השתמש בטכנולוגיה - הדליק מחשב וברקו, חיבר מסך והקרין מצגת.
ממש לא!!!


לא מספיק להפעיל את המכשירים הטכנולוגים ושהמורה יקרין/יציג מצגת, סרט או אתר,
המורה חייב לספק סביבה אינטרקטיבית ללומד, הלומד חייב להבנות את הידע בעצמו בעזרת האמצעים הטכנולוגים וכך הוא ירכוש את הידע באופן חוויתי ומעניין.
הגיוון באמצעים הטכנולוגים חשוב גם הוא, שכן לא כדאי בכל שיעור להציג מצגת ולקרוא אותה. ניתן לתת לתלמיד לקרוא את המצגת ובתוכה לשאול שאלות ידע והבנה, להפנות לאתרים בנושא וללמוד מתוך משימות התנסות שהמורה חיבר.
הלומד ילמד לבד בתיווך המורה, הוא יהיה החוקר והיוצר של המידע. 
בדרך זו הלומד גם יהנה וגם ישתמש במיטב הכלים שהטכנולוגיה מספקת.


לקרוא מצגת בעברית כל תלמיד מסוף כיתה א' יכול, מדוע צריך ל"בזבז" שעתיים וחצי על כך?
ותחשבו על זה...

תגובה 1:

גילה לוי עצמון אמר/ה...

מיכל,
אולי מרצים באקדמיה מאמינים שלומדים מבוגרים יכולים להסתפק בהרצאה פרונטלית ובטקסט נטו...
אבל אני מסכימה איתך שאין למידה שאין בה עניין, גם אצל מבוגרים. וודאי שאין הבניית ידע!