לפני כשבוע יצרה עימי קשר מנהלת שביקשה הדרכה במדעים למורות בצוות שלה. המנהלת ביקשה שאגיע לבית הספר כבר בשבוע הראשון ללימודים כדי שהמורות תוכלנה להיערך לשנה"ל. מהשיחה עימה הבנתי שכל המורות למדעים בבית ספרה הן מחנכות ש"הפילו" עליהן ללמד את תחום הדעת מדעים. תופעה זו מוכרת ומנהלים רבים פועלים בשיטה זו וכך ממלאים למורות המחנכות את מכסת השעות וחוסכים העסקה של מורה נוספת. הבעיה שמסתתרת כאן היא למעשה התוצאה: הלומדים לא נהנים בשיעורים וגם המורות, הלומדים רוכשים ידע לא מקצוע ולעיתים אף שגוי והתוצאות במיצ"ב נמוכות מאוד הן מבחינת ההישגים ואין מבחינת העמדות למקצוע.
השבוע, הגעתי לבית הספר ,שסיפרתי עליו בתחילה, להדרכה. המנהלת הכינה לי מערכת להדרכה וסיימה במשפט "רק תדאגי שתהיה להן תוכנית תקשוב במדעים בסוף המפגש". שמרתי על שתיקה והמשכתי לעבר המורות. לאחר ארבע שעות עם כל המורות שמלמדות מדעים הרגשתי שהן מאוד ממורמרות על כך שנתנו להם תחום דעת זה, על כך שהחליפו ללומדים את ספר הלימוד במדעים ללא התייעצות עימן (יש מורות שזו שנה שניה/ שלישית שהן מלמדות מדעים) ועל כך שהן צריכות להכין תוכנית תקשוב במדעים. במהלך ההדרכה הבנתי שאין למורות תוכנית שנתית במדעים והן להן רצפי תוכנית עבודה מסודרת ושאלתי את עצמי איך המנהלת רוצה שהמורות יבנו תוכנית תקשוב שאין להן בכלל את תוכנית העבודה השנתית, את רצפי ההוראה, הרי זהו הבסיס!, איך הן יכולות לבנות תוכנית תקשוב אם הן בכלל לא יודעות את נושאי הלימוד, המיומנויות אותן מלמדים את הלומדים ואיך בכלל מתכננים ומנהלים שיעור מדעים. ובמידה ואין למורות את הידע הבסיסי בתחום הידע מה עושים?
תוכנית התקשוב שהמנהלת רוצה שהמורות יגישו כל כך מהר, אינה יכולה להיות תלושה מתחום הדעת ואת זה עליה להבין. הרי כל תוכנית התקשוב החדשה נשענת על הפדגוגיה של תחום הדעת ולא על הכלים הדיגיטאלים. בלי שהמורות יכירו את עקורונות תחום התוכן, רצף הנושאים, מספר שעות ההוראה בעיני לא ניתן לבנות תוכנית תקשוב!
ולכן במהלך ההדרכה מיקדתי את המורות בנושאי הלימוד, בנינו שלד של תוכנית עבודה שנתית הכוללת תאריכי יעד, הסברתי מעט על מיומנויות הנרכשות בתחום התוכן בכל שכבה וקישרתי למיומנויות המאה ה21. המורות קיבלו כלים לבנית תוכנית עבודה לנושא הראשון וחשפתי אותם לסביבות למידה העומדות לרשותן כדי שיעזרו בהן לבניית תוכנית העבודה. במפגש הבא נעמיק את המיומנויות, ואת הפעילויות המתוקשבות ונוסיף מעבר לעצמי למידה כלים דיגיטאלים נוספים.
עבודה רבה יש לכל המורים במחוז ירושלים בתחילת שנה זו. המנהלים נדרשים להגיש תוכניות מתוקשבות בכל תחומי התוכן כדי לקבל את הציוד הטכנולוגי שהובטח לכיתות והם מלחיצים את המורים. המורים אובדי עצות, מחפשים עזרה ופתרונות ולשמחתי יש את המדריכים בשטח שתפקידם לשמור על מקצועיות ופדגוגיה של תחום התוכן ובתוכה לשלב את התקשוב.
השבוע, הגעתי לבית הספר ,שסיפרתי עליו בתחילה, להדרכה. המנהלת הכינה לי מערכת להדרכה וסיימה במשפט "רק תדאגי שתהיה להן תוכנית תקשוב במדעים בסוף המפגש". שמרתי על שתיקה והמשכתי לעבר המורות. לאחר ארבע שעות עם כל המורות שמלמדות מדעים הרגשתי שהן מאוד ממורמרות על כך שנתנו להם תחום דעת זה, על כך שהחליפו ללומדים את ספר הלימוד במדעים ללא התייעצות עימן (יש מורות שזו שנה שניה/ שלישית שהן מלמדות מדעים) ועל כך שהן צריכות להכין תוכנית תקשוב במדעים. במהלך ההדרכה הבנתי שאין למורות תוכנית שנתית במדעים והן להן רצפי תוכנית עבודה מסודרת ושאלתי את עצמי איך המנהלת רוצה שהמורות יבנו תוכנית תקשוב שאין להן בכלל את תוכנית העבודה השנתית, את רצפי ההוראה, הרי זהו הבסיס!, איך הן יכולות לבנות תוכנית תקשוב אם הן בכלל לא יודעות את נושאי הלימוד, המיומנויות אותן מלמדים את הלומדים ואיך בכלל מתכננים ומנהלים שיעור מדעים. ובמידה ואין למורות את הידע הבסיסי בתחום הידע מה עושים?
תוכנית התקשוב שהמנהלת רוצה שהמורות יגישו כל כך מהר, אינה יכולה להיות תלושה מתחום הדעת ואת זה עליה להבין. הרי כל תוכנית התקשוב החדשה נשענת על הפדגוגיה של תחום הדעת ולא על הכלים הדיגיטאלים. בלי שהמורות יכירו את עקורונות תחום התוכן, רצף הנושאים, מספר שעות ההוראה בעיני לא ניתן לבנות תוכנית תקשוב!
ולכן במהלך ההדרכה מיקדתי את המורות בנושאי הלימוד, בנינו שלד של תוכנית עבודה שנתית הכוללת תאריכי יעד, הסברתי מעט על מיומנויות הנרכשות בתחום התוכן בכל שכבה וקישרתי למיומנויות המאה ה21. המורות קיבלו כלים לבנית תוכנית עבודה לנושא הראשון וחשפתי אותם לסביבות למידה העומדות לרשותן כדי שיעזרו בהן לבניית תוכנית העבודה. במפגש הבא נעמיק את המיומנויות, ואת הפעילויות המתוקשבות ונוסיף מעבר לעצמי למידה כלים דיגיטאלים נוספים.
עבודה רבה יש לכל המורים במחוז ירושלים בתחילת שנה זו. המנהלים נדרשים להגיש תוכניות מתוקשבות בכל תחומי התוכן כדי לקבל את הציוד הטכנולוגי שהובטח לכיתות והם מלחיצים את המורים. המורים אובדי עצות, מחפשים עזרה ופתרונות ולשמחתי יש את המדריכים בשטח שתפקידם לשמור על מקצועיות ופדגוגיה של תחום התוכן ובתוכה לשלב את התקשוב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה